Jernbanebøger

Interessen for veteranbaner og smalsporsbaner har jeg haft siden drengeårene, hvor jeg cyklede rundt i Storkøbenhavn og kikkede på tog. Mange baner er forsvundet og indtryk fra nogle af disse samler jeg op i mine jernbanebøger – nedenfor en lille appetitvækker på de aktuelle udgivelser og nye er på vej.


De danske gasværker og banerne omkring

Gassen havde en stor betydning for majoriteten af borgerne i Danmark, anvendt primært til madlavning men også gaslys var i en periode meget vigtigt. Biproduktet koks havde tilsvarende stor betydning for opvarmning af danskernes boliger og bogen dokumenterer grundlaget for disse ”forbrugsgoder” og transportsystemerne – jernbaner og gasrør – der fragtede gas, kul og koks.

Bogen er unik idet der ikke tidligere er udgivet et samlet værk om de danske gasværker siden 1920’erne idet R. Upton-Hansen bog ”Danske Kulgasværker 1853-1983” ”kun” omhandler kulgasværker og i sagens natur ikke perioden efter 1983. Samtidig er det første gang at der er fotos af de fleste danske gasværker samlet i en bog.

I forordet skriver jeg blandt andet: ”I slutningen af 1800 tallet gik etableringen af gasværkerne og jernbanerne hånd i hånd og mange gasværker lå forholdsvis stationsnært og flere havde direkte sporforbindelse. Mange af gasværkerne blev anlagt og opstartet på baggrund af en koncession på vilkår der blev forhandlet med den enkelte kommunalbestyrelse og efter en årrække havde kommunen ret til at overtage værket, en ret som de fleste kommuner også benyttede. A/S Det Danske Gaskompagni var en betydende virksomhed på dette marked.

Med udgangspunkt i de tilgængelige kilder er der i denne bog identificeret 128 gasværker hvoraf det ældste gasværk blev etableret i Odense i 1853 og havde en levetid på 111 år, men Helsingør slog rekorden med en levetid på 123 år tæt fulgt af Svendborg med 118 år.

De fleste var kulgasværker der producerede gas ved opvarmning af kul, men der var også nogle acetylen-, benoid og oliegasværker.”

Jeg har arbejdet med bogen i flere år og det er en stor fornøjelse at bogen nu kan købes i boghandelen.

Bogen kan købes på www.jernbaneboeger.dk, eller bestilles hos din boghandler.

288 sider, A4, ISBN 9788793656116, vejl. udsalgspris kr. 385,-


Amagerbanen på cykel

Når en jernbane nedlægges, bliver den i bedste fald genbrugt som veteranbane, men oftere fjernes sporet og der anlægges en sti. På dette punkt er Amagerbanen helt unik, idet jernbanetraceet er genbrugt til lufthavnsmetroen og derfor kan vi vel sige at Amagerbanen rundede 110 år i 2017?

Min hustru og jeg cyklede turen Dragør – Amagerbrogade og retur en solrig søndag i maj 2018. En herlig tur på godt 24 km – 12 km hver vej. Det viste sig at være på høje tid for en nostalgisk jernbanenørd, fordi de sidste sporrester beliggende ”Ved Amagerbanen” nu optages og skrottes og i skrivende stund, oktober 2018, er de helt væk.

Gamle skinner eller ej – det er forsat en herlig cykeltur afvekslende mellem by, strand og flyverne der lander i Kastrup, gæssene i Dragør, og en god kop kaffe samme sted, i den gamle bydel.

God fornøjelse.

Bogen kan købes hos Jernbanebøger, ISBN 9788793656109, www.jernbaneboeger.dk, eller bestilles hos din boghandler. Vejledende pris kr. 289,-.

Nu også som ebog, ISBN 9788793656017

Amagerbanen på cykel – læseprøve

Tårnbybladet har en fin anmeldelse af “Amagerbanen på cykel” – læs anmeldelsen her.


Kalvehavebanen på cykel

Danmark er et kulturlandskab formet af flittige hænder og jernbanen har sat sine tydelige spor hvis man kikker efter – og det gør vi nu. En frisk cykeltur på ca. 22 km fra Masnedsund til Kalvehave, hvor du ser det smukke og meget kuperede Sydsjællandske landskab og kommer forbi de jernbanehistoriske bygninger og anlæg der forsat er i brug her 120 år efter banens åbning i 1897. Kalvehavebanen blev nedlagt i 1959 og sporene optaget.

Min gode ven Lars og jeg cyklede turen september 2017 og vi brugte 3 timer inklusiv mange fotostop og en frokostpause på legepladsen i Langebæk Stationsby, hvor vi spiste vores madpakker.

Bogen kan købes hos Jernbanebøger, ISBN 978-87-996166-9-5, www.jernbaneboeger.dk, eller bestilles hos din boghandler. Vejledende pris kr. 139,-.

Findes også som e-bog, ISBN 978-87-93656-00-0


På skinnecykel i Danmark og Sverige

Nyd landskabet og den smukke natur; sporerne passerer ofte igennem skov, det åbne landskab og små byer, så det er ikke kun tognørder der får en god oplevelse på skinnecykel.

På skinnecykel i Danmark og Sverige er en turguide til en god udendørs oplevelse – enten som en aktivitet i ferien, en weekend- eller éndagstur, og det er en god anledning at komme lidt rundt i krogene af Danmark og Sverige og opleve en forgangen tid hvor jernbanen sammenbandt lokalområdet, land og by, og transporterede varer og personer rundt i regionen.

I dette hæfte på 24 sider er medtaget 19 baner; 6 baner i Danmark og 13 baner i Sverige.

Bogen bestilles hos din boghandler, ISBN 978-87-996166-7-1, vejledende pris kr. 89,- som e-bog ISBN 978-87-996166-8-8 eller via mail.

Kør en tur på Amagerbanen i København – se mere på www.amagerbanensvenner.dk


Holbækegnens Mergelselskab – Hanerup Mergelleje

Det er historien om Holbækegnens Mergelselskab der blev den sidste mergelbane i Danmark men også den største i sporlængde og udkørselsområde. Hanerup Mergelleje leverede mergel til bønderne i 73 sogne i perioden 1929 til 1937 og der blev opgravet og udkørt mere en 450.000 m³ på ca. 40 km spor.

Fotogrundlaget er primært fra fotograf H.P.Ringhuus’s 2 fotoalbum fra 1930’erne som ligger i arkivet på Holbæk Museum. Fotograf Ringhuus boede i Gislinge tæt på Holbæk.

Bogen kan bestilles i boghandelen eller via mail. Pris kr. 159,- + porto

Der er en trykt version, ISBN 978-87-996166-4-0 og en ebog version ISBN 978-87-996166-6-4.


Holbæk havnebane – Nykøbing Sjælland havnebane

Foråret 2012 undersøgte jeg muligheden for at etablere en veteranbane på det gamle havnespor imellem Holbæk Station og havnen. Af forskellige årsager kunne det ikke lade sig gøre, hvorfor jeg besluttede at skrive historien om Holbæk havnebane. Igennem årene er jeg kommet meget i Nykøbing Sjælland, så da jeg alligevel skulle researche på Det Kongelige Bibliotek blev fokus lagt både på Holbæk havnebane og Nykøbing Sjælland havnebane og baseret på det materiale jeg har fået samlet sammen, foreligger nu denne lille bog om havnesporet i Holbæk og Nykøbing Sjælland.

Læs artikel om bogen fra Nordvestnyt d. 20. april 2015

Læs Dansk Biblioteks Centers omtale af bogen af 20. april 2015

ISBN 978-87-996166-2-6, format A4 liggende, spiralryg, 40 sider og ca. 100 fotos. E-bog: ISBN 978-87-996166-3-3.

Bogen kan købes hos:

  • Jernbanebøger – jernbog@djk.dk
  • Danmarks Jernbanemuseum
  • Storkfeldt Bog & Ide
  • Holbæk Bog & Ide
  • Nykøbing Sj. Bog & Ide

Veteranbaner i Skandinavien

Tidsskriftet SPOR OG BANER (10/2013) skrev i sin anmeldelse: “….der er oplagt for enhver jernbaneentusiast, som vil have nogle oplevelser på ferien – eller som søger specifikke rejsemål.”

Formålet med dette hæfte (48 sider, A4 format) er at give inspiration til at besøge en veteranbane og dermed støtte de mange frivillige der arbejder med at vedligeholde veterantog rundt omkring i Skandinavien. Der er 111 baner og museer medtaget i hæftet og du kan finde mere relevant information via referencen til den aktuelle veteranbane hjemmeside.

Veteranbaner i Skandinavien er skrevet på dansk, engelsk og tysk således at hæftet kan inspirere togentusiaster i hele Europa.

Bestil hæftet hos din boghandler, via mail, eller kik ind hos:

  • Langeskov Boghandel
  • Maribo Bøger & Papir
  • Århus C Bog & Ide (Danmarks største afdeling med rejsebøger også togrejser)
  • ArnoldBusck.dk
  • Saxo.com

ISBN 978-87-996166-5-7. Vejledende udsalgspris er kr. 99,- plus porto kr. 35,-

Læs hele anmeldelsen fra SPOR OG BANER (10/2013):